Monday, September 28, 2015

Mahalnya harga sebuah kebodohan

Assalamualaikum trader...

Sebelum ni aku cerita pasal untung je, tapi kali ni aku nak cerita macam mana aku boleh rugi pulak... tak pe lah kalau korang nak kata aku bodoh ke apa ke, tapi daripada kebodohan aku masa lalu ni la menjadikan aku pandai sekarang ni. ha ha ha... amacam poyo tak ayat aku ni....

Gini ceritanya.... Satu hari tu, masa aku belum tau sangat sepak terajang FCPO ni... aku masuk pasaran awal dengan confidentnya dan aku berjaya buat keuntungan, banyak juga la... Tapi aku rasa tak puas, aku yakin boleh buat untung lagi dan aku masuk sekali lagi dengan harapan boleh lipat gandakan keuntungan pada hari tu.... Dan apa yang aku harapkan panas rupa nya hujan di tengah hari... Harga buat pusingan U pulak.... adoiyai.. tak pe aku cakap harga akan naik semula, pasti!!!, aku cakap sendiri. Aku pun tunggu punya tunggu punya tunggu harga tak naik naik juga, asik turun je, ada la naik sikit sikit tapi aku masih tak nak close posisi dan tak nak buat stop loss, sebab masa tu aku confident harga akan naik semula (kan sabar tu separuh dari iman...tapi sabar aku ni tak bertempat, tu la degil...) Dan akhirnya aku kecundang... banyak juga la rugi dekat riban gitu... tapi yang baiknya keuntungan masa awal hari trading tu dapat la cover sikit kerugian aku, tapi rugi tetap rugi...Itu lah harga yang terpaksa aku bayar untuk mengingatkan aku sampai hari ni.. memang aku tak kan lupa... pengajaran betul, serik aku.

Ok, pengajaran yang boleh aku kongsi kat sini ialah ilmu tu sangat penting terutama nak masuk pasaran FCPO ni, kalau masuk kosong kosong je memang cari penyakit. Sabar tu memang wajib tapi sabar perlu disulami dengan pengetahuan, jangan sabar tak bertempat. Memang seronok bila dapat untung tapi jangan terlalu tamak, nanti rugi yang ganti tempat untung tu..Ha lagi satu terlebih yakin pun bahaya jugak kan....

Dah la dulu, kita jumpa lain masa pulak, ada banyak lagi yang aku nak cerita ni. Assalamualikum...

No comments:

Post a Comment