Monday, September 28, 2015

FCPO oh FCPO

Assalamualaikum semua

Terima kasih sudi melawat blog aku ni, sama ada sengaja atau secara kebetulan semata mata he he hee...

Sebenarnya aku tak de la nak cerita berjela jela apa itu FCPO kat sini, sebab aku yakin yang masuk baca blog aku ni semuanya dah faham bebenor apa itu FCPO. Cumanya aku ni nak le melepaskan perasaan yang terbuku je, ya le mana tau dengan perasaan yang terbuku ni ada ilmu yang boleh dijadikan panduan pada sesiapa yang memerlukan. Ada juga manfaatnya.

Ok, sebenarnya aku masih baru dalam dunia FCPO ibaratkan masih tadika lagi. ilmu tak banyak mana pun...

Aku mula kenal FCPO semasa pergi ke rumah pelanggan (aku ni kerja sendiri), aku tengok dia ni mewah betol, kereta, rumah, moto dan lain-lain lagi. Dia ni ada kedai jual barang terpakai, tapi dalam fikiran aku, kalau setakat ada kedai je tak mungkin semewah ni. Pelanggan aku jenis peramah, jadi aku beranikan diri tanya dia apa yang dia buat, dia cakap dia buat forex. yeah.. aku dah dapat jawapannya... tapi masa tu forex dah difatwakan haram... aku fikir selain forex mesti ada jalan lain. Kalau forex haram, main saham masih boleh buat duit, tapi lambat le sikit...  So aku pun cari maklumat pasal saham sambil jeling jeling pasal forex juga. Nak dijadikan cerita, aku terjumpa forum berkenaan CPO. Blur betul masa tu..., Aku terus cari maklumat CPO ni, Apa tu CPO...oooo rupanya FCPO, barulah faham sikit....

Bila dah faham sikit, aku cari Broker pulak, jumpa.... semua dari pak cik google je (terima kasih pada otai otai FCPO yang kongsi ilmu kat pakcik google), tapi masa tu aku cadang nak bukak akaun saham je.. masa daftar akaun tu aku tanya kat wakil dealer berkenaan FCPO, dia kata dia tak jaga bahagian FCPO, jadi dia kenalkan aku dengan sorang FBR. aku pun buat dua dua akaun sekali, Securities dan Derivatives.

Lebih kurang dua minggu gitu, aku pun bergelar seorang trader... (I m TRADER.... ayat ni boleh cari kat you tube, suka betul aku dengan ayat ni...he hee).

Bila akaun dah ada, tapi ilmu masih  kurang, lebih kurang tak de ilmu le.., aku terpaksa rajin kan diri cari ilmu biar lebih mantop, Tanya kat packik google, ikut seminar, beli ebook, buat kajian sikit, buat paper trade dan macam macam lagi lah nak dapatkan ilmu, ye la... ilmu kan penting, bak kata orang kalau nak berperang tanpa ilmu dan strategi pasti mati...kalau idup pun kira nasib la tu...Masa ni belum berani masuk pasaran lagi, cakap boleh le...

Jeng.. jeng jeng..... Aku ingat aku dah ready la nak masuk pasaran masa tu, aku pun transfer la duit masuk dalam akaun, konon nak buat trading. Apa lagi bila duit dah ada dalam akaun, tangan rasa gatal je nak klik butang buy dan sell, walaupun dada berdebar macam nak meletup rasanya. Yea.... buat pertama kalinya aku berjaya dapat untung  walau pun tak banyak... suka betul masa tu...Tapi aku nak ingatkan kepada trader yang baru nak mula, emosi kita totaly tak sama bila buat paper trade dengan masuk pasaran sebenar.. Masa buat paper trade kalau salah masuk trend kita tak rugi apa apa, tapi bila dah masuk pasaran sebenar kalau salah masuk trend, pasti emosi kita akan terganggu, kat sini la yang selalu buat kita rugi. Kita rasa macam nak keluar cepat je dari pasaran, ye la takut rugi banyak, tapi yang sakit hatinya lepas kita keluar dan tanggung rugi sikit tu, harga tadi ikut pulak trand yang kita ikut tadi, menyesal betul (dalam hati cakap... kalau la aku tahu).

Okey cukup sini dulu aku meluahkan perasaan aku, Insa Allah ada masa aku akan meluahkan lagi perasaan yang terbuku dendam ni. Jumpa lagi lain masa....  Assalamualikum.

No comments:

Post a Comment