Monday, September 28, 2015

Untung lagi

Assalamualikum trader.....

Bertemu kita lagi dengan coretan pengalaman aku dengan FCPO, sekali lagi aku nak melepaskan perasaan yang terbuku dalam dada ni....

Ok gini, lepas kejayaan pertama mendapat untung, semangat aku berkobar kobar nak buat untung lagi. Masa ni aku masuk intrday, duduk depan komputer, perhati pergerakkan harga takut  kalau harga bepusing, ye la... kan trader takut rugi....Akhirnya end of the day aku berjaya buat untung RM 500 untuk satu lot

Korang tahu apa yang aku buat. Kan masa tu aku masih kosong lagi pasal FCPO ni, dengan ilmu yang ciput, pengalaman tak de lagi....Aku main masuk je pasaran, kebetulan masa tu pasaran tengah bullish, so  aku pun masuk bila nampak harga naik dan aku keluar bila nampak harga turun sikit, betul betul takut rugi.. berapa kali aku buat macam tu....aku nekad je... duit dalam akaun banyak lagi rugi pun tak pe lah, kan nak belajar aku kata dalam hati.... kalau orang lain boleh dapat RM1500 satu lot sekali trade, aku dah cukup suka dengan RM500 yang aku dapat... dah kira banyak la tu...

Sebenarnya apa yang aku nak cakap kat sini, cara aku masuk pasaran masa tu berbahaya dan aku boleh rugi bila bila masa je.... Okey kenapa aku cakap macam tu, sebabnya masa aku masuk pasaran aku tak de strategi plan main masuk je, aku tak tahu nak jangka hari tu harga pasaran akan naik ke turun ke. Apa yang aku nampak harga naik aku masuk buy, bila nampak harga turun aku keluar sell, kata lah masa tu... aku dalam posisi buy, tak lama lepas tu harga terus jatuh sampai 15 ke 30 point tak ke terkejut beruk aku..... tapi ada ke harga terus jatuh mendadak?.. ada banyak kali, ada kala harga jatuh dari 20 ke 30 point, tapi lepas tu harga akan naik semula sikit demi sedikit.... Ada juga kes harga jatuh dan terus jatuh... haaa yang ni kalau salah masuk trend dan tak buat stop lost maka dia akan lost la jawabnya.....nagis gitu. Sebab tu aku nak cakap strategi plan tu penting sesangat. Kat sini kita boleh buat plan a, plan b, plan c. Kalau plan a tak jadi boleh ambil plan b atau c. Ok bab planing ni memang korang kena banyak belajar..Insa Allah tak rugi apa yang korang belajar ni....

Selamat bertrading dan jangan berhenti belajar, ilmu tu sangat penting dalam FCPO ni, semoga berjaya amin...Insa Allah jumpa lagi kita, Assalamualaikum wbt. 

No comments:

Post a Comment